Lijst van kenmerken volgens het LiHSK

  • lichamelijk: het fysieke lichaam, inclusief de zintuigen
  • emotioneel: gevoelens, omgang met anderen
  • mentaal: denken, leren, informatieverwerking
  • spiritueel: besef van een zingevende context, eventueel vallend buiten de grenzen van het direct waarneembare

Kenmerken op lichamelijk gebied:

  • veel zien, kleine veranderingen waarnemen
  • graag ‘langs de kant’ staan om te observeren
  • scherp horen, bijvoorbeeld geluiden snel ‘hard’ noemen
  • geïrriteerd zijn door kleine ongemakken, zoals een natte mouw of labeltjes in kleding
  • intens reageren op lichamelijke pijn
  • subtiele geur- en smaakverschillen onderscheiden
  • gevoelige ogen, bijvoorbeeld licht snel ‘fel’ noemen

Kenmerken op emotioneel gebied:

  • aanvoelen van stemmingen en emoties
  • zich snel zorgen maken
  • toetrekken naar kinderen die enigszins buiten ‘de groep’ vallen
  • behoefte hebben aan een rustige omgeving met niet te veel mensen
  • moeite hebben met veranderende omstandigheden
  • de kwetsbaarheid van anderen zien en begrijpen
  • tijd nodig hebben om aan een nieuwe situatie of omgeving te wennen
  • inlevingsvermogen, zich goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen
  • niet van verrassingen houden
  • op jonge leeftijd al in staat zijn tot zelfreflectie
  • niet in het middelpunt van de belangstelling willen staan

Kenmerken op mentaal gebied:

  • een goed geheugen hebben
  • voor de leeftijd over een grote woordenschat beschikken
  • snel van de ene gedachte naar de andere associëren
  • diepzinnige vragen stellen
  • eindeloos willen weten ‘waarom’
  • resultaten van rekenen blijven achter bij de rest van de vakken
  • een goed gevoel voor vreemde talen hebben, maar die graag in de praktijk leren via conversatie (liever dan uit een boekje)
  • kennis op school niet letterlijk willen/kunnen reproduceren, maar liever creatief toepassen
  • moeite hebben met structureren en organiseren
  • een hekel hebben aan oefenen en herhalen
  • dichtklappen of zenuwachtig worden bij feitelijke, gesloten vragen
  • liever belevend lezen dan begrijpend lezen

Kenmerken op spiritueel gebied:

  • eigen wijsheid, heel gericht de eigen weg volgen
  • vol levenslust, heel blij en enthousiast kunnen zijn
  • zeer hechten aan de waarheid
  • gericht zijn op liefde en vrede
  • diep nadenken over levensvragen
  • sterke binding hebben met de natuur (planten, dieren)
  • blijk geven van respect voor het leven en voor andere mensen
  • wat tegenover elkaar staat tot harmonie (willen) brengen (‘mediator’)

Sommige kinderen geven blijk van paranormaal/spirituele kenmerken. Deze kenmerken zijn niet karakteristiek voor alle hoogsensitieve kinderen, maar kunnen bij enkele van hen wel overduidelijk aanwezig zijn:

  • geesten of entiteiten ervaren
  • communiceren met elfjes, kabouters enzovoort
  • telepathische vermogens bezitten
  • gebeurtenissen voorzien
  • licht en kleuren (aura’s) waarnemen
  • herinneringen aan vorige levens hebben