Begeleiding van sensitieve kinderen

Er zijn begeleidingstrajecten voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar en voor jongeren van 13 tot en met 18 jaar:

Begeleiding van sensitieve kinderen (6 – 12 jaar)

Ik leer kinderen op een speelse en voor het kind aansprekende manier omgaan met hun (hoog)sensitiviteit, zodat ze ontdekken welke kwaliteiten ze hebben en hoe ze die in kunnen zetten, maar ook wat het betekent om een sensitief zenuwstelsel te hebben. Tegen kinderen zeg ik ook wel ‘om leren gaan met je lange voelsprieten’. Belangrijk hierbij is dat ik kinderen laat ontdekken en ervaren hoe het overprikkeld raken bij hen ontstaat en hoe zij hier anders mee om kunnen gaan.

Ik werk o.a. met adem, lichaamsgerichte en ontspanningsoefeningen, massage, aromatherapie, creatieve werkvormen, verhaaltjes en visualisaties. Met de verschillende werkvormen die ik aanbied, werk ik aan het verstevigen van een gevoel van eigenwaarde, opbouwen van het zelfvertrouwen en prettig in je vel zitten. Soms zitten kinderen zo gespannen in hun lijfje dat het eerst nodig is om die spanning te ontladen, dit doe ik door middel van massage. Hierdoor ontstaat er  ruimte om verder te werken aan wat er nog meer aandacht nodig heeft.

“Bij Esther was er niks wat ik niet leuk vond. Ik vond het heel erg leuk, vooral het masseren. Ook gaf ze me zoveel ideeën, zoals het zonnetje aanzetten in je buik. En ik ben zo blij met de steentjes die ik kreeg, die helpen mij.” (Sofie, 7 jaar)

“Ik vond het altijd fijn om naar Esther toe te gaan. Ze heeft me geleerd om me minder druk in mijn hoofd te voelen. Soms voelde ik me als een boot op zee met hoge golven. De golven zijn mijn gedachten, soms heb ik er heel erg veel, maar sinds ik bij Esther ben geweest stormen ze niet zo hard meer in mijn hoofd en kan ik de golven zelf ook rustiger maken ” (Rick, 11 jaar)

Begeleiding van sensitieve jongeren (13-18 jaar)

Richt jij je in de eerste plaats op de buitenwereld: ‘wat moet ik doen om erbij te horen?’ Dan is de buitenwereld eigenlijk de baas, waardoor je het contact met jezelf (met je binnenwereld) verliest. Wat een vriend of vriendin normaal vindt, bijvoorbeeld meteen na school de stad in te gaan, kan voor jou al snel te veel zijn.
Ook van binnen kun jij je extra bewust zijn van signalen die uit jouw lichaam komen, zoals een hongergevoel, emoties, pijn of allerlei gedachten, signalen waar jouw vrienden zich misschien minder van bewust zijn dan jij. Ook via andere mensen en de sfeer om je heen krijg je prikkels binnen. Of de prikkels nu van buitenaf of van binnenuit komen, voor jou kunnen ze stress opleveren. Het kan zijn dat jij je daardoor op school minder goed kunt concentreren, je sneller moe of ziek bent en je gespannen of zelfs opgejaagd voelt.

Het is heel belangrijk dat je goed leert luisteren naar je eigen lichaam en leert voelen waar jij behoefte aan hebt. Als je dit lastig vindt, dan is dit begeleidingstraject misschien iets voor jou: Je leert op een praktische wijze omgaan met je hoogsensitiviteit en je leert om in je eigen kracht te staan. In je kracht staan betekent dat je met je aandacht bij jezelf bent (in je binnenwereld) en van hieruit alles om je heen (de buitenwereld) bekijkt. Jij bent dan het middelpunt en van hieruit zie je de wereld om je heen.